1.1 pelfin.nl: Pelfin, via de website pelfin.nl, maakt onderdeel uit van Logi.Span Retail B.V., hierna te noemen ‘Logispan Retail’, gevestigd te (9951 SJ) te Winsum, Het Aanleg 21. Opererend onder KVK-nummer: 02090558 en BTW-nummer NL815064408B01.
1.2 Gebruiker: iedere bezoeker van pelfin.nl.
1.3 Gebruikersvoorwaarden: deze gebruikersvoorwaarden zakelijke verkopen via bol.com, inclusief alle bijlagen en de informatie zoals opgenomen op pelfin.nl.
1.4 Zakelijke Afnemer(s): iedere rechtspersoon die minstens 10 weken is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in Nederland, over een BTW-nummer beschikt, een Zakelijk Account heeft aangemaakt, deze Gebruikersvoorwaarden heeft aanvaard en door pelfin.nl als klant is geaccepteerd.
1.5 Zakelijk Account: het door de Zakelijke Afnemer in pelfin.nl aangemaakte account.
1.6 Overeenkomst: de overeenkomst die tot stand komt tussen de Zakelijke Afnemer en Logispan Retail.
1.7 Artikelen: alle producten waarvan pelfin.nl kenbaar heeft gemaakt dat de Zakelijke Afnemer deze mogen afnemen.
1.8 Distributieovereenkomst: een overeenkomst tussen Logispan Retail en Zakelijke Afnemer voor het afzetten van Artikelen voor een langere termijn.
1.9 Partijen: de Zakelijke Afnemer en Logispan Retail
1.10 Voorwaarden: de algemene voorwaarden zoals hier wordt beschreven
2.1 Iedere Zakelijke Afnemer dient een Zakelijk Account aan te maken, alvorens hij Artikelen kan kopen op pelfin.nl.
2.2 Aanmelding als Zakelijke Afnemer houdt aanvaarding in van de Gebruikersvoorwaarden en van de verplichting om de Gebruikersvoorwaarden en de informatie op pelfin.nl na te leven.
2.3 Om als Zakelijke Afnemer te kunnen handelen dient de Zakelijke Afnemer: a. al minstens 10 weken te beschikken over een inschrijving bij de Kamer van Koophandel in Nederland; b. te beschikken over een BTW-nummer; c. een account te hebben aangemaakt op pelfin.nl; d. te bevestigen dat de Gebruikersvoorwaarden zijn geaccepteerd; e. te beschikken over een Nederlandse betaalrekening; f. te beschikken over een Nederlands postadres.
2.4 De Zakelijke Afnemer is vanaf het aanmaken van een Zakelijk Account gerechtigd Artikelen af te nemen van pelfin.nl in overeenstemming met de Gebruikersvoorwaarden.
2.5 De Zakelijke Afnemer kan per Zakelijk Account slechts deelnemen met één (1) merk- of handelsnaam. Indien de Zakelijke Afnemer onder meerdere merk- of handelsnamen Artikelen wenst af te nemen, dient hij hiervoor meerdere Zakelijke Accounts aan te maken.
2.6 De Zakelijke Afnemer is te allen tijde volledig verantwoordelijk voor het gebruik dat van het Zakelijk Account wordt gemaakt en voor degenen die toegang verkrijgen tot het Zakelijk Account. Logispan Retail is te allen tijde bevoegd om haar moverende redenen het gebruik van het Zakelijk Account door de Zakelijke Afnemer op te schorten met inachtneming van het bepaalde in deze Voorwaarden.
2.7 Indien Zakelijke Afnemer niet voldoet aan enige betalingsverplichting jegens Logispan Retail, al dan niet uit hoofde van deze Gebruikersvoorwaarden, is Logispan Retail gerechtigd het gebruik van het Zakelijk Account door de Zakelijke Afnemer op te schorten, totdat hij aan de betalingsverplichting heeft voldaan.
2.8 De Zakelijke Afnemer is verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens in zijn Zakelijk Account.
2.9 De toepasselijkheid van – eventuele – algemene voorwaarden van Zakelijke Afnemer wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
3.1 Alle offertes en aanbiedingen van Logispan Retail zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Een offerte of aanbieding vervalt indien het product waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft niet meer beschikbaar blijkt te zijn.
3.2 Logispan Retail behoudt zich het recht voor om beslissingen zonder opgave van redenen te weigeren.
3.3 Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod bindt Logispan Retail niet.
4.1 De Zakelijke Afnemer kan via het normale bestelproces op pelfin.nl een bestelling plaatsen voor de door Zakelijke Afnemer gewenste Artikel.
4.2 Logispan Retail zal de nodige zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en de uitvoering van bestellingen van producten.
4.3 In beginsel geldt als de plaats van levering het adres van de Zakelijke Afnemer dat gekoppeld is aan zijn inschrijving in de Kamer van Koophandel of eventueel het adres genoemd in de Distributieovereenkomst.
4.4 Opgegeven levertijden zullen nimmer zijn te beschouwen als fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
4.5 Vanaf het moment van aflevering van de goederen zijn deze voor rekening van de Zakelijke Afnemer.
4.6 Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal Logispan Retail zich inspannen om een vervangend product beschikbaar te stellen.
4.7 Pelfin vergoedt alle betalingen van de consument, exclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij Pelfin aanbiedt het product zelf af te halen, mag Pelfin wachten met terugbetalen tot Pelfin het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat Pelfin het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
Artikel 5 – Distributie
5.1 Indien Partijen distributie van Artikelen van Logispan Retail overeenkomen, tekent de Zakelijke Afnemer een Distributieovereenkomst met Logispan Retail. In deze Overeenkomst staan in ieder geval de volgende bepalingen vermeld: a. het gebied van de Zakelijke Afnemer b. het betreffende artikel c. de verplichtingen van de Zakelijke Afnemer d. de verplichtingen van Logispan Retail e. non-concurrentiebeding f. de duur en beëindiging van de Overeenkomst g. de prijzen, bestellingen en betalingen h. toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
5.2 Op de Distributieovereenkomst zijn deze Voorwaarden van toepassing, tenzij de Distributieovereenkomst anders vermeld.
Artikel 6 – Prijzen en betalingen
6.1 Alle door Logispan Retail genoemde prijzen aan Zakelijke Afnemer zijn exclusief omzetbelasting en exclusief eventueel overige van overheidswege opgelegde heffingen en/of belastingen. Hiervan kan alleen uitdrukkelijk schriftelijk bij Overeenkomst worden afgeweken.
6.2 Betaling van de door Logispan Retail gefactureerde bedragen dient te geschieden binnen 14 dagen, na factuurdatum en zonder enige schuldvergelijking en/of korting, tenzij Partijen schriftelijk bij Overeenkomst anders bepalen.
6.3 Indien betaling binnen de in het vorige lid genoemde termijn uitblijft, is Zakelijke Afnemer in verzuim, zonder dat nadere ingebrekestelling noodzakelijk is.
6.4 Logispan Retail mag prijsstijgingen doorberekenen, indien zich tussen het moment van de offerte en de uitvoering van de Overeenkomst prijsstijgingen hebben voorgedaan, bijvoorbeeld – maar niet uitsluitend – ten aanzien van onder meer lonen, sociale lasten, (inkoop)prijzen van hulpmaterialen, grond- en hulpstoffen en brandstoffen.
6.5 Logispan Retail heeft het recht om vooraf een kredietcheck uit te voeren. Indien daaruit een negatief oordeel volgt, is Logispan Retail gerechtigd vooruitbetaling van de Zakelijke Afnemer te verlangen, bij gebreke waarvan Logispan Retail niet tot levering zal overgaan. Indien de Zakelijke Afnemer heeft vooruitbetaald, wordt er geleverd door Logispan Retail.
6.6 Bij overschrijding van de betalingstermijn is ondernemer gerechtigd een vertragingsrente van 1% per maand over het openstaande bedrag in rekening te brengen, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Zakelijke Afnemer in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
6.7 Indien de Zakelijke Afnemer in gebreke of verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan heeft Logispan Retail het recht om de vooraf aan de Zakelijke Afnemer kenbaar gemaakte redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte aan de Zakelijke Afnemer in rekening te brengen.
6.8 De Zakelijke Afnemer is nooit gerechtigd tot verrekening van het door hem aan Logispan Retail verschuldigde.
6.9 Eventuele bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op.
6.10 De Zakelijke Afnemer heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Logispan Retail te melden.
Artikel 7 – Eigendomsvoorbehoud
Alle door Logispan Retail in het kader van de Overeenkomst geleverde zaken blijven eigendom van Logispan Retail totdat de Zakelijke Afnemer alle verplichtingen uit de met Logispan Retail gesloten Overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen, daaronder mede begrepen de koopsom, eventuele ingevolge deze voorwaarden of de Overeenkomst verschuldigde toeslagen, rente, belastingen, kosten en schadevergoeding.
Artikel 8 – Reclame
8.1 De Zakelijke Afnemer is verplicht het geleverde en de verpakking terstond bij aflevering op eventuele tekorten en/of zichtbare beschadigingen te controleren, dan wel deze controle uit te voeren na mededeling van Logispan Retail dat de zaken tot zijn beschikking staan.
8.2 Eventueel geconstateerde tekorten en/of beschadigingen van/aan het geleverde en/of de verpakking welke bij aflevering aanwezig zijn, dient de Zakelijke Afnemer op de afleveringsbon, de factuur en/of de vervoersdocumenten te (laten) vermelden en door de vervoerder te laten bevestigen, bij gebreke waarvan de Zakelijke Afnemer geacht wordt hetgeen geleverd is te hebben goedgekeurd. Alsdan worden reclames dienaangaande niet meer in behandeling genomen.
8.3 Na levering zonder protest is alleen reclame mogelijk voor niet direct constateerbare gebreken. Reclame moet schriftelijk plaatsvinden direct na constatering van het gebrek of – indien de omstandigheden dit billijken – uiterlijk om 12.00 uur de werkdag erna.
8.4 De producten, waarop de reclame betrekking heeft, dienen aanwezig te blijven bij de Zakelijke Afnemer. De Zakelijke Afnemer zorgt ervoor dat de reeds geloste lading goed afgedekt, droog gehouden en alleszins goed behandeld wordt.
8.5 De Zakelijke Afnemer dient Logispan Retail op eerste verzoek in staat te stellen het verkochte te inspecteren op de juistheid van de klacht.
8.6 Indien de reclame door Logispan Retail gegrond wordt bevonden, is zij uitsluitend verplicht alsnog de overeengekomen prestatie te leveren.
8.7 Indien tijdig wordt gereclameerd, blijft de Zakelijke Afnemer verplicht tot afname en betaling van de gekochte zaken.
8.8 Logispan Retail kan verlangen dat de klachten omtrent de deugdelijkheid van de geleverde zaken door de Zakelijke Afnemer door middel van een onafhankelijke deskundige schriftelijk worden aangetoond, eventueel met uitsluiting van elk ander bewijsmiddel.
8.9 Reclames over facturen dienen schriftelijk te worden ingediend, binnen 10 dagen na de afleveringsdatum, tenzij de aard van de goederen een kortere reclametermijn met zich meebrengt.
Artikel 9 – Aansprakelijkheid
9.1 Logispan Retail is niet aansprakelijk voor enig tekortschieten en/of onrechtmatig handelen jegens de Zakelijke Afnemer en/of derden, veroorzaakt door Logispan Retail, haar hulpmiddelen, haar ondergeschikten en/of leidinggevenden, behoudens opzet of grove schuld van Logispan Retail en/of haar leidinggevenden.
9.2 Logispan Retail is niet aansprakelijk voor schade, veroorzaakt door goederen, die door Logispan Retail, haar leidinggevenden en/of haar ondergeschikten zijn geproduceerd en/of aan de Zakelijke Afnemer zijn geleverd, behoudens opzet of grove schuld van Logispan Retail en/of haar leidinggevenden.
9.3 Indien enige schade wordt veroorzaakt door enig product of eigenschap van dat product en dat product bij Logispan Retail geen enkele bewerking heeft ondergaan, is Logispan Retail voor die schade niet aansprakelijk.
9.4 Indien Logispan Retail desondanks aansprakelijk is voor enige schade, is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal dat deel van het factuurbedrag dat gemoeid is met dat onderdeel van de uitvoering van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, althans maximaal tot het factuurbedrag, althans tot maximaal de totale opdrachtsom, althans tot het bedrag van de door de assuradeur van Logispan Retail te verstrekken uitkering. Logispan Retail is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade zoals, maar niet beperkt tot, winst- of inkomstenderving, schade door bedrijfsstagnatie en/of vergoeding van materiële schade.
9.5 Logispan Retail is nimmer aansprakelijk voor schade van welke aard ook ontstaan doordat Logispan Retail is uitgegaan van door de Zakelijke Afnemer verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
9.6 De Zakelijke Afnemer vrijwaart Logispan Retail voor aanspraken van derden die verband zouden kunnen houden met de uitvoering van de Overeenkomst.
Artikel 10 – Overmacht
10.1 Onder overmacht dient, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, te worden verstaan alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Logispan Retail geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Logispan Retail niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen, ziekte en tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid in het bedrijf van Logispan Retail worden daaronder begrepen.
10.2 Logispan Retail heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Logispan Retail zijn verplichtingen had moeten nakomen.
10.3 Op straffe van het verval van het recht zich hierop te kunnen beroepen, dient de Zakelijke Afnemer een situatie van overmacht direct te melden bij Logispan Retail.
10.4 Indien naar het oordeel van Logispan Retail de overmacht van tijdelijke aard zal zijn, heeft zij het recht de uitvoering van de Overeenkomst zo lang op te schorten, totdat de omstandigheid die de overmacht oplevert zich niet meer voor doet.
10.5 Is naar het oordeel van Logispan Retail de overmachtssituatie van blijvende aard, dan heeft zij het recht de Overeenkomst te ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
Artikel 11 – Opschorting en ontbinding
11.1 Indien de Zakelijke Afnemer, diens hulppersonen of door hem ingeschakelde derden, een verplichting uit hoofde van de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet naar behoren nakomen, is de Zakelijke Afnemer, zonder dat daartoe nadere ingebrekestelling is vereist, in verzuim. Pelfin is alsdan bevoegd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of deze geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
11.2 Logispan Retail is bevoegd de Overeenkomst per direct te beëindigen in geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de Zakelijke Afnemer, zonder gehouden te zijn enige schadevergoeding te betalen.
11.3 Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Logispan Retail op de Zakelijke Afnemer onmiddellijk opeisbaar.
11.4 Indien sprake is van een Distributieovereenkomst tussen Logispan Retail en de Zakelijke Afnemer kan van de bovenstaande bepalingen worden afgeweken.
Artikel 12 – Vrijwaring
12.1 De Zakelijke Afnemer vrijwaart Logispan Retail voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Logispan Retail toerekenbaar is.
12.2 Indien Logispan Retail uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Zakelijke Afnemer gehouden Logispan Retail zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Zakelijke Afnemer in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Logispan Retail, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Logispan Retail en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Zakelijke Afnemer.
Artikel 13 – Toepasselijk recht en geschillen
13.1 Op alle Overeenkomsten waarop deze Voorwaarden geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
13.2 Alle geschillen die uit de overeenkomst en eventuele nadere Overeenkomst tot uitvoering daarvan voortvloeien, worden beslecht door de bevoegde rechter te Groningen.
Artikel 14 – Wijziging voorwaarden
14.1 Logispan Retail behoudt zich het recht voor deze Voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
14.2 Van toepassing is steeds de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de desbetreffende rechtsbetrekking met Logispan Retail. De Zakelijke Afnemer wordt geadviseerd om regelmatig deze Voorwaarden op wijzigingen na te gaan.