Algemene voorwaarden Logispan Retail B.V. – zakelijke afnemers

Artikel 1 – Definities

1.1 pelfin.nl: Pelfin, via de website pelfin.nl, maakt onderdeel uit van Logi.Span Retail B.V.,
hierna te noemen ‘Logispan Retail’, gevestigd te (9951 SJ) te Winsum, Het Aanleg 21.
Opererend onder KVK-nummer: 02090558 en BTW-nummer NL815064408B01.

1.2 Gebruiker: iedere bezoeker van pelfin.nl.

1.3 Gebruikersvoorwaarden: deze gebruikersvoorwaarden zakelijke verkopen via bol.com,
inclusief alle bijlagen en de informatie zoals opgenomen op pelfin.nl.

1.4 Zakelijke Afnemer(s): iedere rechtspersoon die minstens 10 weken is ingeschreven bij
de Kamer van Koophandel in Nederland, over een BTW-nummer beschikt, een Zakelijk
Account heeft aangemaakt, deze Gebruikersvoorwaarden heeft aanvaard en door
pelfin.nl als klant is geaccepteerd.

1.5 Zakelijk Account: het door de Zakelijke Afnemer in pelfin.nl aangemaakte account.

1.6 Overeenkomst: de overeenkomst die tot stand komt tussen de Zakelijke Afnemer en
Logispan Retail.

1.7 Artikelen: alle producten waarvan pelfin.nl kenbaar heeft gemaakt dat de Zakelijke
Afnemer deze mogen afnemen.

1.8 Distributieovereenkomst: een overeenkomst tussen Logispan Retail en Zakelijke
Afnemer voor het afzetten van Artikelen voor een langere termijn.

1.9 Partijen: de Zakelijke Afnemer en Logispan Retail

1.10 Voorwaarden: de algemene voorwaarden zoals hier wordt beschreven

Artikel 2 – Zakelijk Account

2.1 Iedere Zakelijke Afnemer dient een Zakelijk Account aan te maken, alvorens hij Artikelen
kan kopen op pelfin.nl.

2.2 Aanmelding als Zakelijke Afnemer houdt aanvaarding in van de Gebruikersvoorwaarden
en van de verplichting om de Gebruikersvoorwaarden en de informatie op pelfin.nl na te
leven.

2.3 Om als Zakelijke Afnemer te kunnen handelen dient de Zakelijke Afnemer:
a. al minstens 10 weken te beschikken over een inschrijving bij de Kamer van Koophandel
in Nederland;
b. te beschikken over een BTW-nummer;
c. een account te hebben aangemaakt op pelfin.nl;
d. te bevestigen dat de Gebruikersvoorwaarden zijn geaccepteerd;
e. te beschikken over een Nederlandse betaalrekening;
f. te beschikken over een Nederlands postadres.

2.4 De Zakelijke Afnemer is vanaf het aanmaken van een Zakelijk Account gerechtigd
Artikelen af te nemen van pelfin.nl in overeenstemming met de Gebruikersvoorwaarden.

2.5 De Zakelijke Afnemer kan per Zakelijk Account slechts deelnemen met één (1) merk- of
handelsnaam. Indien de Zakelijke Afnemer onder meerdere merk- of handelsnamen
Artikelen wenst af te nemen, dient hij hiervoor meerdere Zakelijke Accounts aan te
maken.

2.6 De Zakelijke Afnemer is te allen tijde volledig verantwoordelijk voor het gebruik dat van
het Zakelijk Account wordt gemaakt en voor degenen die toegang verkrijgen tot het
Zakelijk Account. Logispan Retail is te allen tijde bevoegd om haar moverende redenen
het gebruik van het Zakelijk Account door de Zakelijke Afnemer op te schorten met
inachtneming van het bepaalde in deze Voorwaarden.

2.7 Indien Zakelijke Afnemer niet voldoet aan enige betalingsverplichting jegens Logispan
Retail, al dan niet uit hoofde van deze Gebruikersvoorwaarden, is Logispan Retail
gerechtigd het gebruik van het Zakelijk Account door de Zakelijke Afnemer op te schorten,
totdat hij aan de betalingsverplichting heeft voldaan.

2.8 De Zakelijke Afnemer is verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens in zijn
Zakelijk Account.

2.9 De toepasselijkheid van – eventuele – algemene voorwaarden van Zakelijke Afnemer
wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

Artikel 3 – Het aanbod door Logispan Retail

3.1 Alle offertes en aanbiedingen van Logispan Retail zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een
termijn voor aanvaarding is gesteld. Een offerte of aanbieding vervalt indien het product
waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft niet meer beschikbaar blijkt te zijn.

3.2 Logispan Retail behoudt zich het recht voor om beslissingen zonder opgave van redenen
te weigeren.

3.3 Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod bindt Logispan Retail niet.

Artikel 4 – Bestelling en levering

4.1 De Zakelijke Afnemer kan via het normale bestelproces op pelfin.nl een bestelling
plaatsen voor de door Zakelijke Afnemer gewenste Artikel.

4.2 Logispan Retail zal de nodige zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen
en de uitvoering van bestellingen van producten.

4.3 In beginsel geldt als de plaats van levering het adres van de Zakelijke Afnemer dat
gekoppeld is aan zijn inschrijving in de Kamer van Koophandel of eventueel het adres
genoemd in de Distributieovereenkomst.

4.4 Opgegeven levertijden zullen nimmer zijn te beschouwen als fatale termijnen, tenzij
uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

4.5 Vanaf het moment van aflevering van de goederen zijn deze voor rekening van de
Zakelijke Afnemer.

4.6 Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal Logispan Retail zich
inspannen om een vervangend product beschikbaar te stellen.

4.7 Pelfin vergoedt alle betalingen van de consument, exclusief eventuele leveringskosten
door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld
doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping
meldt. Tenzij Pelfin aanbiedt het product zelf af te halen, mag Pelfin wachten met
terugbetalen tot Pelfin het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat
Pelfin het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.

Artikel 5 – Distributie

5.1 Indien Partijen distributie van Artikelen van Logispan Retail overeenkomen, tekent de
Zakelijke Afnemer een Distributieovereenkomst met Logispan Retail. In deze
Overeenkomst staan in ieder geval de volgende bepalingen vermeld:
a. het gebied van de Zakelijke Afnemer
b. het betreffende artikel
c. de verplichtingen van de Zakelijke Afnemer
d. de verplichtingen van Logispan Retail
e. non-concurrentiebeding
f. de duur en beëindiging van de Overeenkomst
g. de prijzen, bestellingen en betalingen
h. toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

5.2 Op de Distributieovereenkomst zijn deze Voorwaarden van toepassing, tenzij de
Distributieovereenkomst anders vermeld.

Artikel 6 – Prijzen en betalingen

6.1 Alle door Logispan Retail genoemde prijzen aan Zakelijke Afnemer zijn exclusief
omzetbelasting en exclusief eventueel overige van overheidswege opgelegde heffingen
en/of belastingen. Hiervan kan alleen uitdrukkelijk schriftelijk bij Overeenkomst worden
afgeweken.

6.2 Betaling van de door Logispan Retail gefactureerde bedragen dient te geschieden binnen
14 dagen, na factuurdatum en zonder enige schuldvergelijking en/of korting, tenzij
Partijen schriftelijk bij Overeenkomst anders bepalen.

6.3 Indien betaling binnen de in het vorige lid genoemde termijn uitblijft, is Zakelijke Afnemer
in verzuim, zonder dat nadere ingebrekestelling noodzakelijk is.

6.4 Logispan Retail mag prijsstijgingen doorberekenen, indien zich tussen het moment van
de offerte en de uitvoering van de Overeenkomst prijsstijgingen hebben voorgedaan,
bijvoorbeeld – maar niet uitsluitend – ten aanzien van onder meer lonen, sociale lasten,
(inkoop)prijzen van hulpmaterialen, grond- en hulpstoffen en brandstoffen.

6.5 Logispan Retail heeft het recht om vooraf een kredietcheck uit te voeren. Indien daaruit
een negatief oordeel volgt, is Logispan Retail gerechtigd vooruitbetaling van de Zakelijke
Afnemer te verlangen, bij gebreke waarvan Logispan Retail niet tot levering zal overgaan.
Indien de Zakelijke Afnemer heeft vooruitbetaald, wordt er geleverd door Logispan Retail.

6.6 Bij overschrijding van de betalingstermijn is ondernemer gerechtigd een vertragingsrente
van 1% per maand over het openstaande bedrag in rekening te brengen, tenzij de
wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over
het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Zakelijke Afnemer
in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.

6.7 Indien de Zakelijke Afnemer in gebreke of verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn
verplichtingen, dan heeft Logispan Retail het recht om de vooraf aan de Zakelijke
Afnemer kenbaar gemaakte redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte
aan de Zakelijke Afnemer in rekening te brengen.

6.8 De Zakelijke Afnemer is nooit gerechtigd tot verrekening van het door hem aan Logispan
Retail verschuldigde.

6.9 Eventuele bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting
niet op.

6.10 De Zakelijke Afnemer heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde
betaalgegevens onverwijld aan Logispan Retail te melden.

Artikel 7 – Eigendomsvoorbehoud

Alle door Logispan Retail in het kader van de Overeenkomst geleverde zaken blijven eigendom
van Logispan Retail totdat de Zakelijke Afnemer alle verplichtingen uit de met Logispan Retail
gesloten Overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen, daaronder mede begrepen de koopsom,
eventuele ingevolge deze voorwaarden of de Overeenkomst verschuldigde toeslagen, rente,
belastingen, kosten en schadevergoeding.

Artikel 8 – Reclame

8.1 De Zakelijke Afnemer is verplicht het geleverde en de verpakking terstond bij aflevering
op eventuele tekorten en/of zichtbare beschadigingen te controleren, dan wel deze
controle uit te voeren na mededeling van Logispan Retail dat de zaken tot zijn beschikking
staan.

8.2 Eventueel geconstateerde tekorten en/of beschadigingen van/aan het geleverde en/of de
verpakking welke bij aflevering aanwezig zijn, dient de Zakelijke Afnemer op de
afleveringsbon, de factuur en/of de vervoersdocumenten te (laten) vermelden en door de
vervoerder te laten bevestigen, bij gebreke waarvan de Zakelijke Afnemer geacht wordt
hetgeen geleverd is te hebben goedgekeurd. Alsdan worden reclames dienaangaande
niet meer in behandeling genomen.

8.3 Na levering zonder protest is alleen reclame mogelijk voor niet direct constateerbare
gebreken. Reclame moet schriftelijk plaatsvinden direct na constatering van het gebrek
of – indien de omstandigheden dit billijken – uiterlijk om 12.00 uur de werkdag erna.

8.4 De producten, waarop de reclame betrekking heeft, dienen aanwezig te blijven bij de
Zakelijke Afnemer. De Zakelijke Afnemer zorgt ervoor dat de reeds geloste lading goed
afgedekt, droog gehouden en alleszins goed behandeld wordt.

8.5 De Zakelijke Afnemer dient Logispan Retail op eerste verzoek in staat te stellen het
verkochte te inspecteren op de juistheid van de klacht.

8.6 Indien de reclame door Logispan Retail gegrond wordt bevonden, is zij uitsluitend
verplicht alsnog de overeengekomen prestatie te leveren.

8.7 Indien tijdig wordt gereclameerd, blijft de Zakelijke Afnemer verplicht tot afname en
betaling van de gekochte zaken.

8.8 Logispan Retail kan verlangen dat de klachten omtrent de deugdelijkheid van de
geleverde zaken door de Zakelijke Afnemer door middel van een onafhankelijke
deskundige schriftelijk worden aangetoond, eventueel met uitsluiting van elk ander
bewijsmiddel.

8.9 Reclames over facturen dienen schriftelijk te worden ingediend, binnen 10 dagen na de
afleveringsdatum, tenzij de aard van de goederen een kortere reclametermijn met zich
meebrengt.

Artikel 9 – Aansprakelijkheid

9.1 Logispan Retail is niet aansprakelijk voor enig tekortschieten en/of onrechtmatig
handelen jegens de Zakelijke Afnemer en/of derden, veroorzaakt door Logispan Retail,
haar hulpmiddelen, haar ondergeschikten en/of leidinggevenden, behoudens opzet of
grove schuld van Logispan Retail en/of haar leidinggevenden.

9.2 Logispan Retail is niet aansprakelijk voor schade, veroorzaakt door goederen, die door
Logispan Retail, haar leidinggevenden en/of haar ondergeschikten zijn geproduceerd
en/of aan de Zakelijke Afnemer zijn geleverd, behoudens opzet of grove schuld van
Logispan Retail en/of haar leidinggevenden.

9.3 Indien enige schade wordt veroorzaakt door enig product of eigenschap van dat product
en dat product bij Logispan Retail geen enkele bewerking heeft ondergaan, is Logispan
Retail voor die schade niet aansprakelijk.

9.4 Indien Logispan Retail desondanks aansprakelijk is voor enige schade, is die
aansprakelijkheid beperkt tot maximaal dat deel van het factuurbedrag dat gemoeid is
met dat onderdeel van de uitvoering van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid
betrekking heeft, althans maximaal tot het factuurbedrag, althans tot maximaal de totale
opdrachtsom, althans tot het bedrag van de door de assuradeur van Logispan Retail te
verstrekken uitkering. Logispan Retail is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade zoals,
maar niet beperkt tot, winst- of inkomstenderving, schade door bedrijfsstagnatie en/of
vergoeding van materiële schade.

9.5 Logispan Retail is nimmer aansprakelijk voor schade van welke aard ook ontstaan
doordat Logispan Retail is uitgegaan van door de Zakelijke Afnemer verstrekte onjuiste
en/of onvolledige gegevens.

9.6 De Zakelijke Afnemer vrijwaart Logispan Retail voor aanspraken van derden die verband
zouden kunnen houden met de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 10 – Overmacht

10.1 Onder overmacht dient, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt
begrepen, te worden verstaan alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet
voorzien, waarop Logispan Retail geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Logispan
Retail niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen, ziekte en tijdelijke of
blijvende arbeidsongeschiktheid in het bedrijf van Logispan Retail worden daaronder
begrepen.

10.2 Logispan Retail heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de
omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Logispan Retail zijn
verplichtingen had moeten nakomen.

10.3 Op straffe van het verval van het recht zich hierop te kunnen beroepen, dient de Zakelijke
Afnemer een situatie van overmacht direct te melden bij Logispan Retail.

10.4 Indien naar het oordeel van Logispan Retail de overmacht van tijdelijke aard zal zijn, heeft
zij het recht de uitvoering van de Overeenkomst zo lang op te schorten, totdat de
omstandigheid die de overmacht oplevert zich niet meer voor doet.

10.5 Is naar het oordeel van Logispan Retail de overmachtssituatie van blijvende aard, dan
heeft zij het recht de Overeenkomst te ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding
gehouden te zijn.

Artikel 11 – Opschorting en ontbinding

11.1 Indien de Zakelijke Afnemer, diens hulppersonen of door hem ingeschakelde derden, een
verplichting uit hoofde van de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet naar behoren
nakomen, is de Zakelijke Afnemer, zonder dat daartoe nadere ingebrekestelling is vereist,
in verzuim. Pelfin is alsdan bevoegd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten
of deze geheel of gedeeltelijk te ontbinden.

11.2 Logispan Retail is bevoegd de Overeenkomst per direct te beëindigen in geval van
liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de Zakelijke Afnemer,
zonder gehouden te zijn enige schadevergoeding te betalen.

11.3 Indien de Overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Logispan Retail op de
Zakelijke Afnemer onmiddellijk opeisbaar.

11.4 Indien sprake is van een Distributieovereenkomst tussen Logispan Retail en de Zakelijke
Afnemer kan van de bovenstaande bepalingen worden afgeweken.

Artikel 12 – Vrijwaring

12.1 De Zakelijke Afnemer vrijwaart Logispan Retail voor eventuele aanspraken van derden,
die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de
oorzaak aan andere dan aan Logispan Retail toerekenbaar is.

12.2 Indien Logispan Retail uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is
de Zakelijke Afnemer gehouden Logispan Retail zowel buiten als in rechte bij te staan en
onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de
Zakelijke Afnemer in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is
Logispan Retail, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle
kosten en schade aan de zijde van Logispan Retail en derden daardoor ontstaan, komen
integraal voor rekening en risico van de Zakelijke Afnemer.

Artikel 13 – Toepasselijk recht en geschillen

13.1 Op alle Overeenkomsten waarop deze Voorwaarden geheel of gedeeltelijk van
toepassing zijn, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

13.2 Alle geschillen die uit de overeenkomst en eventuele nadere Overeenkomst tot uitvoering
daarvan voortvloeien, worden beslecht door de bevoegde rechter te Groningen.

Artikel 14 – Wijziging voorwaarden

14.1 Logispan Retail behoudt zich het recht voor deze Voorwaarden eenzijdig te wijzigen.

14.2 Van toepassing is steeds de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van
de desbetreffende rechtsbetrekking met Logispan Retail. De Zakelijke Afnemer wordt
geadviseerd om regelmatig deze Voorwaarden op wijzigingen na te gaan.